De fapt este vorba despre blockchain. Am scris “lanț” pentru a simplifica și a atrage atenția. Spre un “pas important” realizat de o corporație internațională de retail, pentru a consolida certitudinea originii, a traseului produsului alimentar. Pentru că da, este bine ca produsul alimentar să fie accesibil dar parcă ne-am plictisit de prețul cel mai scăzut (cea mai recentă campanie publicitară a Kaufland, conform căreia la ei unele produse alimentare generice sunt cele mai ieftine, dar doar atât pot ei?).

Ca tehnologie informatică, blockchain este cu mult mai mult decât o aplicare particulară a sa, monedele virtuale/digitale. Blockchain permite, prin asocierea cu un lanț de producție și logistic, validarea, certidudinea originii inputurilor, unde și de ce a fost asamblat produsul, etc.

Act for Good (nu sunt de acord de marketingul anglicizat, oriunde, a politicii! sunt mai degrabă pentru localizare) este numele acestei abordări ambițioase a Carrefour. Este un plan, hai să zicem, mai vechi al companiei. Am aflat de această direcție de dezvoltare în Franța, fiind la Paris și, pasionat de industrie alimentară/gastronomie, am vizitat și un magazin de proximitate (Montmartre) care era un magazin Carrefour (sub o marcă și un format local). Ca de obicei am studiat rafturile, am căutat produsele cu indicație geografică, pliantele. Și mi-a plăcut articularea în 5 direcții a Act for Good.

Din care trei direcții erau ok: una despre produsele alimentare certificate ecologic la un preț accesibil (probabil o cooperare distribuitor-furnizor, pentru un aranjament mutual benefic care poate scade prețurile alimentelor organice/ecologici), o alta era despre semințe (parcă, adică soiuri locale, etc). Cea de-a treia despre blockchain, și nu mi-a sunat nici străin, și nici rău.

Mai citisem despre blockchain. Despre funcționarea sa, citisem o lectură de sinteză, în 2019. Ceea este fundamentul acestei tehnologii este că acționează în domeniul proprietății intelectuale, a dreptului de autor, într-un fel în care nimeni nu mai poate falsifica originea și contribuția părților.

La ce folosește?

  • răspunde cererii de consum local, pentru că poate certifica lanțul de producție și poate dovedi originea produsului, și în acest fel confirmă ceea ce un producător afirmă – că oferă produs local; din punctul meu de vedere, fără certificare, pretenția că un produs este un produs local, doar pe declarația de bune intenții a producătorului, este vrăjeală;
  • poate rezolva probleme precum falsificarea vinului, a uleiului de măsline, a atâtor produse alimentare, care sunt falsificate, mai ales produsele cu IGP, DOP, STG (produsele cu indicație geografică);

Blockchain înseamnă un efort concentrat și o investiție semnificativă, dar punerea în practică înseamnă valoare adaugată și creșterea educată a competitivității în retailul modern. Pe lângă faptul că se vede astfel respectul pentru cumpărător.