Unii politicieni români, sunt campioni internaționali, de departe, la categoria „Promisiuni neaduse la îndeplinire, sunt campioni binemeritat la categoria Dacă a fost un eșec, nu este vina noastră, este a celorlalți . Și se plasează pe un loc meritat, la categoria După ce eșuează, noi dispărem din politică, nu mai dăm explicații Deocamdată, după 1 an și jumătate Casa Română de Comerț Agroalimentar UNIREA a dat chix vizibil, dacă ne gândim la cele 2 magazine închise. Ce s-o fi ales de celelalte ambiții? Un economat pe stil nou, cu iz politic. Iată cum arată în splendoarea sa, eșecul pe care politicienii care l-au creat, nu îl explică. Adică risipim bani publici și nici nu ne pasă? Așa cum și unei părți a presei, resemnată la a consemna lansări și tăieri de panglici, nu îi pasă de urmări, de! să nu se pună rău cu cine este la putere.

De la momentul când am citit, pe ici, pe colo, despre concept, cu puținul pe care îl cunosc, am fost critic și sceptic. Citind declarația de intenții (a se vedea mai jos) de la începutul acestui proiect politic, și presupunând ce resurse umane, financiare, și pe ce perioadă sunt necesare, realizează un om obișnuit, informat că (1) dacă nu avem autostrăzi în România dar vrem să creem o mega-întreprindere care să fie în toate – agregator pe tot lanțul de aprovizionare, pe toată România, nu va reuși niciodată (2) dacă nu avem spitale regionale în România (prevăzute la finanțare europeană din 2006!!!) dar vrem să creem o mega-întreprindere care să fie în toate – agregator pe tot lanțul de aprovizionare, pe toată România, nu va reuși niciodată.

Din presa vremii, la lansare.

Casa Română de Comerț Agroalimentar UNIREA se bazează pe trei piloni de dezvoltare:

1. O rețea națională, în profil teritorial de clustere agricole, care va integra la nivelul uneia sau mai multor UAT-uri, resursele locale de producție agricolă și servicii specifice având în structură cel puțin un centru de colectare/distribuție a produselor.

Funcția de bază este de a asigura inputuri de calitate fermierilor (material semincer, răsaduri, rase animaliere, produse agro-chimice, servici de mecanizare, resurse umane și financiare etc.). De asemenea, se are în vedere și achiziționarea pe loc și la prețul corect al pieței toate produsele agricole rezultate.

2. O rețea de centre regionale de însilozare, depozitare și procesare industrială.

Funcția unui asemenea centru este de asigura sortarea, ambalarea și depozitarea în condiții corespunzătoare a produselor agricole constituind în cantități, sortimente și la calitatea necesare promovării lor ritmice în rețelele comerciale interne, dar și contingentarea pentru operațiuni importante de export.

Se va urmări atât aprovizionarea pieței cu produse proaspete de calitate, dar și creșterea valorii adăugate a produselor prin procesare industrială, conservare etc.

3. O rețea națională de magazine creată în centrele de mare consum. Aceasta va fi capabilă să asigure piața internă cu produse agro-alimentare proaspete și procesate de origine autohtonă care să contribuie și la echilibrarea balanței comerciale sectoriale.

Casa Română de Comerț Agroalimentar UNIREA se va baza pe următoarea strategie:
– integrarea în toate procesele a rezultatelor cercetării, inovării și bunelor practici inclusiv valorificarea bogatei tradiții românești în acest domeniu;
– atragerea în circuitul economic reglementat și fiscalizat a fermierilor, precum și stimularea mediilor asociative;
– informatizarea integrală a proceselor de la producție la management, creșterea nivelului de calificare și specializare în domeniul producției și procesării agro-alimentare