Este o parafrază a celebrei întrebări de sezon, „Primiți cu plugușorul?” Se datorează unei recente campanii de promovare, gestionată de Diana M. Georgescu, în numele EISBERG, compania de salate. Ne-am întâlnit, pentru o discuție despre salate, cu o parte din echipa, dl. Lucian Trofin și dna Nicoleta Scarlat. La Taupe Bistrot, în bd. Magheru, lângă Lido.

Să descriu metoda. Nu iau de-a gata USP-uri vesele, narcisiste, emfatice, care caută să convingă că este vorba despre cel mai-cea mai-vârful de neatins. Hai să fim serioși și să descoperim ce este cât de cât, palpabil. Caut, când am de analizat un subiect din domeniul hranei, să privesc dincolo de clișeele de marketing de care se abuzează în textele de poziționare, în situri și sloganuri. Uneori no-braining-ul este o dovadă că nu am mers prea des la vot.

Materia de bază pentru analiză poate fi ambalajul produsului (care transmite mesajul principal de poziționare), ori axa narativă a campaniei (publicitate off-line, online), alți vectori din spațiul public.

În cazul EISBERG am avut o revelație (nu, nu a fost o sclipire de geniu!), determinată de faptul că producătorii (neintenționat, poate?) pun în evidență pe ambalaj, că este bun consumul zilnic al mai multor salate. Această „scăpare” din comunicare, m-a pus pe gânduri. Cum de nu m-am gândit până acum că putem face ca salatele, într-un mod ne-fetișizat,  deveni mai frecvent subiect de consum zilnic? Am descoperit salata ca fel principal, cu ani în urmă și au fost destule ocazii când această alegere a fost privită cu ochi curioși de către comeseni.

Un argument poate fi cel economic. Cât costă o salată EISBERG? Este pe o plajă de la 4,79 (Profi) la 6 lei și ceva la Mega Image (dacă mă înșel, să  mă corectați!). Deci două salate pe zi? 10 lei? Față de costul unui dejun corporatist, între 30-45 lei zilnic, cu toate colateralele sale, se pare că merită, dacă punem în balanță calitatea salatei pre-mixate EISBERG.

Să nu uităm un avantaj, salata EISBERG este un pre-mix. Producătorii își susțin propunerea de ani de zile, prin aceea că un pre-mix vegetal este un câștig de timp liber. Dar și un avantaj în ce privește securitatea alimentară.

Deși este un argument extrem de puternic, comod, folosit în multe poziționări USP – rapiditatea preparării nu este întotdeauna un argument acceptabil. Pentru că dacă însumăm mai multe oferte din piață, care susțin că te ajută să economisești timp, vom observa că unele sunt discutabile. Este bine că un fast-food îți oferă mai mult timp? Este bine că avem ziloane de așa-zise patiserii pe la toate colțurile? Sau că covrigăriile sunt puzderie? Și pentru timpul câștigat, ce primești la schimb, mănânci repede, da, dar ce? Timpul liber are un preț și în sens negativ.

Pe de altă parte, convenabilitatea preparării, în cazul alimentelor procesate, înseamnă ca consumatorii să fie de fapt îndepărtați de la practica gătitului. O activitate cu valențe de patrimoniu. Dacă se gătește mai puțin, atunci relația directă cu micii producătorii, cu piața de legume și fructe este slăbită. Și tot așa. Este bine să avem retail, dar cauzalitatea determinată de omniprezența acestuia, slăbește economia locală.

Am descoperit recent un postulat recent exprimat de Jacques Attali, filosof francez, fost politician, și îl dezvolt aici: Prânzul, dejunul, masa și convivialitatea, sunt dușmani ai capitalismului.

Da, pentru că prânzul gătit, cina gătită sunt acte politice de nesupunere și împotrivire față de presiunea uniformizatoare exercitată de economia de piață.

Revenind la EISBERG, este super ok să realizăm că am putea face mai mult loc, în meniul nostru zilnic, salatelor. Este excelent că suntem ajutați cu câteva feluri de pre-mixuri, până învățăm să mixăm, să cunoaștem salatele. Prețul este accesibil. Și da, puteți însoți cu un pahar de vin alb (prefer sec, demi-sec), o salată, așa cum am aflat de la Cristina Dumitrașcu, a.k.a. Lady Chef sau foodaffair.ro

PS. Am primit o invitație la a vizita unitatea de producție de la Cernica. Și sper ca odată șo odată compania să ajungă să se aprovizioneze în mare măsură de la furnizori locali.