Vinul bun nu este un accident al istoriei.

Probabil că suntem niște novici. Niște neștiutori. Zahăr în mustul de vin? Și un producător cunoscut dă sfaturi de îndulcire? Aici.

De când cultivă românii viță de vie? De pe vremea lui Burebista, cunoscutul anti-alcoolic din trecut? Dacă acceptăm acest reper mitologic, putem trasa o linie în timp foarte lungă și îndepărtată, de la originile acestui obicei agro-alimentar în trecut, până azi. Am parcurs secole cu vinul alături, am mers la galop prin câteva decenii de comunism, și iată-ne încă neștiutori.

Educația bazată pe cunoaștere este una din problemele care afectează relația dintre consumatorul autohton și podgoreni.

vinulPe de o parte profesioniștii vinului, printre aceștia îl includ și pe Cezar Ion, editorul prestigioasei Vinul.ro, remarcă nevoia de investiții în educația consumatorului român. Văzute ca un efort solidar al industriei.

Pe de altă parte o majoritate de consumatori este încă proaspată și neștiutoare, neinteresată de o aprofundare sofisticată.

Despre vin ar trebui să știm că este o ființă sofisticată și mai ales ar trebui să știm că unul din factorii de diferențiere este indicația geografică. Care sunt componentele indicației geografice? Locul, cu toate ale lui, ce influențează strugurii. Pământul, aerul, apa, clima. La asta se adaugă oamenii, tehnologi, oenologii. Vinul bun nu este un accident al istoriei.

Am trecut în revistă elementele astea de mai sus (vechime, problema, nevoia) pentru a mă mira, cum este posibil ca după peste 2000 de ani, să fim încă în stadiul de tabula rasa în materie de vin? Ce ne-a lipsit?

Dar să revin și să închei totodată. Recunosc că nu știam că se practică îndulcirea mustului, o practică acceptată tehnologic. Se numește șaptalizare. Am aflat astfel că se practică corecția mustului în mai multe feluri, unul fiind prin adăugare de zahăr. Cât zahăr? Aflăm de la dl. Dorel Modoran, din lucrarea sa Tehnologia vinului, ceea ce am aflat dibntr-o discuție în Facebook

must

Dacă te numești Jidvei și dezlănțui energiile artizanilor vinului care fac cunoscutul vin de surcele, sfătuindu-i, pentru a-și crește vânzarea, pe cei ce cumpără must, cum să pună zahăr, ce spuneți, contribuie Jidvei la educarea sau la subminarea efortului de educare a micilor producători dar și a consumatorilor? Deci se poate!