Știrile slow ale zilei, miercuri 4 mai 2016, alese de Observator gastronomic. Cinci articole semnificative.

În profit.ro aflăm că Fabrica de Lapte Brașov, producătorul iaurturilor Olympus, împrumută 3 milioane de euro de la Bancpost. Pentru ce? ne spune Cristina Dobreanu, pentru finanțarea nevoilor curente.

Ce putem spune? În aerul rarefiat al Olimpului, finanțarea nevoilor curente poate însemna că afacerea nu asigură, din vânzări, refacerea circuitului financiar. Este piața laptelui în suferință? Da. Sunt semne, după ce Albalact a fost preluat de Lactalis, că sunt posibile consolidări? Poate. Vom urmări. Ce știm, tot din profit.ro este că Producția internă de lapte a crescut cu 13,5% în februarie, dar nu ține pasul cu importurile. Acele importuri deversate peste piața internă de către retailul modern, din Ungaria și Polonia.

Tot din profit.ro citim reacția celor de la Asociația Marilor Rețele Comerciale din România – AMRCR față de legea adoptată anul trecut de Senat. Legea obligă magazinele să se asigure că mai mult de jumătate din carnea, legumele și fructele puse în vânzare sunt produse în România. Obligarea magazinelor de a vinde 51% produse alimentare din România restrânge libertatea consumatorilor și subminează comerțul modern, spune AMRCR, care mai aduce și alte argumente.

Niciuna din părțile implicate nu și-a jucat serios cărțile în această dispută. Pe de o parte este hilar să creezi cote de piață prin măsuri administrative. Și mai ales să crezi că industria alimentară românească va umple 51% din cererea de produse specifice. Și să crezi că patriotismul animă profund consumatorul. Este ca și cum ai impune prețuri de mercurial, ca în Venezuela, unde a dispărut berea. Nici AMRCR nu s-a apărat cum trebuie, argumentele pe care le aduce sună a disperrare și sunt incoerente. Dacă legea vroia să reglementeze lanțul scurt, asta se putea face pe o piață accesibilă și anume achizițiile publice, ca în Franța. Oricum va fi atacată legea la CCR și nu se va aplica niciodată.

Eei dar tot profit.ro ne spune chestii care, spre suprinderea noastră, nu au fost relatate de ZF.ro. Și anume faptul că, pe lista marilor datornici la biget, ghici cine se află? Citim asta. Carrefour, Auchan, Metro, Selgros și Mega Image, pe lista datornicilor la stat cu un total de 36 mil. euro. Deși fac banii cu vagonul, miliarde euro, nu au bani să se achite de obligații. Sunt explicații, precum cele ale celor de la Auchan, că este o amendă de Consiliul Concurenței. Dar restul, s-au dus toți banii în Panama?

Asta este o știre de luni 1 mai 2016. Kaufland: Toate produsele de panificaţie din magazine sunt „made in Romania”. La ouă şi miere ponderea este 90% şi respectiv 60%. Dar putem să ne întoarcem un pic în urmă, pentru că se pare că este o serie conjugată. Se leagă de declarația celor de Carrefour. Cum spuneam în 3 mai 2016, în buletinul anterior, vom constata cu surprindere că supermarketurilor vor fi avocații produselor românești și ele vor fi beneficiarele…unor campanii sentimentale, dar impropriu țintite.

O veste circulă prin presă. În Capital.ro. Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul a crescut în trim. I 2016 cu aproape 20% de la an la an, adică românii cumpără, cumpără, cumpără. Iar supermarketurile, câștigă. Poate înmulțit cu 10. Vorba lui Moise Guran, da, crește consumul, dar nu crește numărul locurilor de muncă.