În fapt este vorba de o portiță creată de Comisia Europeană, evident în acord cu statele membre. Mențiunea “Produs montan” este o poziționare de marketing având aceleași funcții ca și poziționările de marketing bazate pe schema de calitate. CE crează un cadru general european care permite existența și funcționarea unei scheme de calitate facultative, pentru produsele agro-alimentare. Statele membre, în cazul nostru România, crează legislație secundară pentru ca mențiunea “Produs montan” să aibă un cadru referențial de validare. În principiu, această mențiune pe care ar trebui să o regăsim la raft, pe produsele agro-alimentare realizate în zona montană, trebuie să vină în ajutorul producătorilor dar și al consumatorilor. Ambele părți trebuie puse într-un echilibru de comunicare, una să împingă produsul spre consumator, cealaltă parte să aibă mintea deschisă spre acest produs.

Produsul montan are caracteristici specifice și trebuie transmise consumatorului. MADR a avut în consultare publică proiectul de reglementare, îl găsiți aici. Iar unul din cei  mai puternici actori este Agenția Zonelor Montane, condusă de directorul executiv Ion Agapi.

Înainte de a se ajunge la legislația secundară Romontana | Asociatia Nationala pentru Dezvoltare Rurala Montana a creat două mărci. La conferința despre HNV – High Nature Value Pastures, ei au prezentat două linii de mărci.

25845528225_f521357539_k