Titlul include o apreciere, nu a mea, ci a amicilor de la Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România. Dara suțin concluziile, directe sau indirecte. APC din România este o asociație grassroots care merge în teren, ia produse, face analize și apoi dă publicității rezultatele. Aflați deci despre adevărata poveste a cozonacilor de sezon, câteva extrase mai jos. Așa-zișii cozonaci din comerț au de toate, nu numai făină, drojdie și compoziție. Știți care ar trebui să fie compoziția unui cozonac? APC România: “[…] făină tip 000, lapte dulce, zahăr, ouă, unt, umplutură de diferite tipuri […]”.

Despre cum se fac cozonacii, Studiu privind calitatea cozonacilor de pe piața românească, un articol de prof. conf. univ. dr. Costel Stanciu, președinte APC România, completat cu un interesant excurs gastronomic semnat de prof. univ. Dr. Ion Schileru – Departamentul de Business, Științele Consumatorului și Managementul Calității, ASE București. Ambele puncte de vedere dau seamă despre înșelătorie.

Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România (APC România) a achiziționat, în prima parte a lunii decembrie, a.c., 31 tipuri de cozonac din marile structuri comerciale (hipermarketuri / supermarketuri), fabricat/ distribuit de 13 producători, cu gramajul cuprins între 325 g și 1000 g, în vederea realizării unui studiu prin care să atragă atenția în ceea ce privește conținutul acestui tip de produs și potențialele efecte asupra sănătății consumatorilor. Românii consumă în perioada Crăciunului și a Anului Nou peste 7,3 milioane de cozonaci, adică de circa zece ori mai mulți cozonaci decât într-o lună obișnuită.

Studiul privind calitatea cozonacului face parte din Campania Națională de Informare și Educare: ”Hrană sănătoasă – o investiție pe termen lung în sănătatea noastră”. Prin această campanie, Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România (APC România) își dorește să promoveze un stil de viață sănătos și să tragă un semnal de alarmă în privința unor produse alimentare bogate în sare, zahăr și grăsimi și a unor aditivi alimentari care prezintă un risc ridicat asupra sănătății consumatorilor. Au fost analizate sortimente de cozonac fabricate/distribuite de către: SC Vel Pitar SA din Rm. Vâlcea, SC Boromir IND SRL din Râmnicu Vâlcea, Auchan, Cora, Carrefour, Tedesco SRL din Italia, SC Grewe SRL din Vestem-Sibiu, SC SAL-PAN din Salonta-Bihor, SC Lucipol Impex SRL din Râmnicu Vâlcea, SC As Pan SRL din Popești Leordeni-Ilfov, SC Cristian Impex SRL din Tulcea, SC Aida Prod Com SRL din comuna Cernica-Ilfov și SC Teoden SRL din Băilești-Dolj.

Din analiza etichetelor a reieșit că, în afară de făină, zahăr, drojdie și sare iodată, în cozonacul industrial se regăsesc și alte ingrediente: spărtură de soia, șrot de soia, făină de soia degresată, amidon din porumb, ou praf, pudră de albuș de ou,  fibre de cartofi, zer praf, oțet din vin, făină de orz, lapte praf, gluten din grâu, ulei de palmier, ulei de rapiță, enzime, drojdie comprimată, făină de porumb, griș de grâu, pudră de zer, conservanți, coloranți, agenți de îngroșare, agenți de umezire, emulsifianți, corectori de aciditate, stabilizatori. Conținutul de cacao la produsele analizate variază între 0,5% și 2%. Niciunul din produsele analizate nu respectă rețeta tradițională a cozonacului (făină tip 000, lapte dulce, zahăr, ouă, unt, umplutură de diferite tipuri). La 65% dintre produsele analizate nu se menționează tipul de făină de grâu folosită la fabricarea cozonacului. Un singur producător de cozonaci, SC Grewe SRL, dintre cei ale căror produse au fost analizate, declară că  folosește făina tip 000.

Quod erat demonstrandum.